Forstå dine søgeord

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Er du en af de mange hjemmesideejere uden trafik på din hjemmeside? Din lave trafik kan skyldes mange ting, men overordnet skal du optimere din SEO-strategi. seo står for Search Engine Optimization, på dansk søgemaskineoptimering. Det er forskellige måder, hvorpå man kan optimere sin hjemmeside, efter en lang række kriterier – de såkaldte Google Ranking Faktorer. Optimerer du imod disse faktorer, vil Googles googlebot læse din hjemmeside, herunder indhold, kode og eksterne links og ranke din side efter, hvor godt de klarer kriterierne.

Søgemaskineoptimering foregår på tre niveauer, som er inddelt efter hvor specifikt et givent søgeord er. Niveau 1 er de mindst specifikke søgeord, men ligeledes dem der får flest søgninger. Niveau 3 er de mest specifikke søgeord, der derved får færrest søgninger. For eksempel vil søgeordet bil lægge sig i niveau 1, mens et søgeord som toyota bil vil være niveau 3. Det er vigtigt at optimere på alle niveauer, men fokus skal lægges hos niveau 3. På dette niveau har du nemlig mulighed for at adskille din hjemmeside fra de andre. Folk, der benytter søgeord på dette niveau er typisk også tættere på en købsbeslutning.

Der er masser af programmer derude, der kan hjælpe dig i processen med at udvælge og optimere søgeord. To af disse kan være Google Keyword Planner og KeyWord.io. Begge disse tillader dig at få et overblik over brugte søgeord og hyppigheden af disse.